Planetarium en Wilhelm-Foerster-Sternwarte

Een vallende ster, wat is dat? En hoe ziet een planeet er van dichtbij uit? De nieuwsgierigheid van kinderen is onbegrensd, net als het universum. In het Planetarium am Insulaner in Berlijn krijgen kinderen, maar ook 'grote mensen', antwoord op al hun vragen.

Wat is er leuker dan door het universum op stap te gaan met bekende sprookjesfiguren? Of - nog cooler - er in een virtueel ruimteschip doorheen te vliegen? Op de middagen in de weekeinden is het planetarium in Berlijn er voor de kinderen en kunnen ze er alles te weten komen over het heelal en de ontdekkingen van de sterrenkunde.

En tijdens de schoolvakanties opent het planetarium in de weekeinden al 's ochtends zijn deuren voor kinderen. De voorstellingen zijn afgestemd op de leeftijd: van 3 tot ongeveer 12 jaar, en wisselen regelmatig. Zo kunnen ze samen met ijsbeer Lars het universum verkennen, of een heuse sterrenreis maken. Of neemt professor Photon ze bij de hand.

En alleen leuk voor kinderen? Nee, hoor, absoluut niet. Ook voor ouderen organiseert het planetarium een groot aantal programma's. Vaak aangepast aan de tijd van het jaar. Zo gingen wij er een keer op Kerstavond terug in de tijd naar de sterrenhemel van het Kerstverhaal en volgden wij er, net als de wijzen uit Mattheüs toen, de ster van Betlehem.

Sterrenwacht
Maar als je liever zelf sterren, planeten en planetoïden ontdekt kan dat natuurlijk ook. Daar is de Wilhelm-Foerster-Sternwarte voor. Kies voor je ontdekkingen wel een heldere dag uit, want bij slecht zicht blijft de telescoop gesloten (er wordt dan wel een alternatief programma aangeboden).

De combinatie van sterrenwacht en planetarium is uniek voor Europa. De sterrenwacht is in 1953 gebouwd op een 75-meter hoge zogenaamde Trümmerberg tussen de wijken Schöneberg, Tempelhof en Steglitz: een kunstmatige berg waar na de oorlog puin van de stad werd gestort.

Bamberger RefractorTelescoop
Belangrijkste instrument van de sterrenwacht is de "Bamberger refractor", die in 1889 voor de toenmalige Urania-sterrenwacht, waarvan de astronoom Wilhelm Foerster een van de oprichters was, werd gebouwd. Met zijn opening van 314 mm en een brandpuntafstand van 5 meter was het destijds de grootste telescoop van zijn tijd. Ondanks het gewicht van de telescoop: met sokkel maar liefst 4,5 ton, kan deze met de hand worden verplaatst. De telescoop werd na de oorlog uitgebouwd uit de vernietigde sterrenwacht Urania en werd in 1963 verhuisd naar het nieuwe observatorium op de top van de Insulaner.

In juni 2015 viert het planetarium haar 50e verjaardag. Het hele jaar 2015 is er daarom een jublieum-programma.

De openingstijden, het programma en de toegangsprijzen van het planetarium en de sterrenwacht variëren. Het best kun je daarvoor even op hun website kijken.

Wilhelm-Foerster-Sternwarte mit Planetarium am Insulaner
Munsterdamm 90 (Am Insulaner)
12169 Berlin

S-Bahn: Priesterweg (van daar is het ongeveer tien minuten lopen)
Bus: 187, M76, 170, 246

Locatie

Reageer op dit artikel
Mail de redactie
Share dit artikel op Facebook!
Tweet dit artikel op Twitter!
Deel dit artikel!

Fragmente

Video van Marco Woldt over het Lichtgrenze-project in Berlijn op 9 november 2014. Ter herdenking van 25 Val van de Berlijnse Muur.