www.berlijn-now.nl gebruikt cookies!

De websites van Stedenman gebruiken cookies (o.a. van Google) om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services.

Klik op "Ja, ik ga akkoord!" om cookies te accepteren en de website volledig te gebruiken, of lees hier meer informatie voor een gedetailleerde beschrijving van de soorten cookies en te kiezen of u deze cookies wilt accepteren tijdens een bezoek aan deze site.
berlijn-bezienswaardigheden-spreeberlijn-bezienswaardigheden-dom-museuminselberlijn-bezienswaardigheden-holocaust-monumentberlijn-reichstag-kerstberlijn-bezienswaardigheden-berlijnse-muurberlijn-kerst

De metro (U-Bahn) in Berlijn

De metro van Berlijn, meestal U-Bahn of gewoon "U" genoemd, is samen met de S-Bahn de ruggegraat van het openbaar vervoer in de Duitse hoofdstad. Dagelijks vervoert de Berlijnse metro bijna 1,5 miljoen passagiers, en is daarmee goed voor meer dan de helft van het totale aantal reizigers in het openbaar vervoer.

De eerste lijn werd op 18 februari 1902 geopend en reed tussen Stralauer Tor en Potsdamer Platz. Aanvankelijk werden de sporen vooral op viaducten aangelegd (Hochbahn) omdat men bang was dat ondergrondse treinen de pas aangelegde riolering zouden beschadigen; later werden de lijnen hoofdzakelijk in tunnels aangelegd (Untergrundbahn).

Berlijn_Berlijn_Ubahn_356.jpg

De totale lengte van het metronet is momenteel 146 km en het telt 173 stations. Van het spoor ligt zo'n 29 km bovengronds. Het net dekt het grootste deel van de stad; in (voormalig) West-Berlijn is de dekking van†de U-Bahn†beter dan in (voormalig) Oost-Berlijn. Gingen in het oosten van de stad de tram en de S-Bahn domineren, in West-Berlijn werd juist ingezet op uitbreiding van de metro.

Uitbreiding
Momenteel wordt hard gewerkt aan de verlenging van de U5, die tot Berlin Hauptbahnhof moet gaan lopen. De bouw van het eerste deel, van het Hauptbahnhof tot aan Unter den Linden, begon aan het eind van de jaren 1990, maar werd in 2001 vanwege financiŽle problemen stilgelegd. In 2003 werd besloten het verst gevorderde deel van het nieuwe traject, tussen Hauptbahnhof en Brandenburger Tor, voorlopig als zelfstandige pendellijn af te bouwen. Op 8 augustus 2009 werd dit 1,8 kilometer lange lijntje in gebruik genomen.

U55Omdat dit tracť (nog) niet met de rest van de U5 verbonden is, draagt deze lijn voorlopig het nummer U55. Berlijners noemen het ook wel de Kanzler-Bahn, omdat het een belangrijke ontsluiting vormt voor het Regierungsviertel, de Berlijnse regeringswijk. De bouw van het ontbrekende stuk Brandenburger Tor - Alexanderplatz is in 2012 begonnen, en men hoopt daarmee†in 2019 klaar te zijn. De lijnindeling bestaat in de huidige vorm, met uitzondering van de U55, sinds december 2004.

De Berlijnse metro is†eenvoudig te gebruiken als je†de metro-systemen in andere grote steden kent, zoals in†Londen of Parijs. Het is bovendien goed geÔntegreerd met de S-Bahn en de spoorwegen: op 31 stations kun je van de metro op de S-Bahn overstappen en op 10 stations is er een overstapmogelijkheid op de regionale en nationale spoorwegen.
Berlijn_informatie-OV-Ubahn-Karte

U-Bahn-lijnen††††

S-Bahn-logoS-Bahn De S-Bahn (Stadtschnellbahn) is een systeem van binnenstedelijke en regionale treinen, dat in de praktijk veel op dat van de U-Bahn lijkt. Wordt de U-Bahn geŽxploiteerd door het Berlijnse vervoersbedrijf BVG, de S-Bahn valt onder de verantwoordelijkheid van de Duitse spoorwegen, de†Deutsche Bahn. De vervoersbewijzen zijn op beide netten geldig, op stadsplannen zijn beide netten als gelijkwaardig getekend en beide netten zijn gedeeltelijk boven- en ondergronds. De reiziger ziet eigenlijk maar ťťn verschil tussen een lijn van de S-Bahn en de U-Bahn: de letter die voor het lijnnummer staat. Waar de S-Bahn rijdt komt de U-Bahn vaak niet en waar de U-Bahn komt rijdt de S-Bahn vaak niet.

In het centrum is het U-Bahnnet veel fijnmaziger, maar de S-Bahn rijdt veel verder de regio in. De U-Bahn vervult vooral in West-Berlijn een belangrijke functie met acht lijnen. In Oost-Berlijn zijn slechts vier U-Bahnlijnen, daar is de rol van de S-Bahn veel groter, mede dankzij uitbreidingen naar nieuwbouwwijken aan de oostkant sinds de jaren zeventig.†

Berlijn_Berlijn_Ubahn_355.jpg

Tickets
Tickets voor de metro koop je in een van de automaten die je op de stations vindt. Tickets zijn er voor een dag, een paar dagen, of een week. Daarnaast zijn er talloze abonnementen, zoals de voor toeristen vaak interessante Berlin Welcome Card, waarmee je (ook) in de metro kun reizen. De prijzen variŽren afhankelijk van het aantal dagen en de afstand waarover je wilt reizen. Meer daarover vind je in ons artikel over zones en kaartjes voor het openbaar vervoer.†

Op de perrons van de U-Bahn vind je borden die je vertellen op het perron van welke lijn je staat, welke kant de metro uitrijdt (de laatste halte op de lijn wordt aangegeven) en hoe lang het nog duurt voordat de volgende trein komt.

Tijdens de spits rijdt de U-bahn elke 4 of 5 minuten. Buiten de spits elke 5 of 10 minuten, afhankelijk van de lijn. De meeste U- en S-Bahnen rijden op werkdagen tot rond 01.00 uur. In de nachtelijke uren worden de treinen vervangen door bussen, die elke 30 minuten rijden. In de weekeinden rijdt de U-Bahn (behalve U4 en de U55) de hele nacht door elke 15 minuten. Ook dan rijden er nachtbussen. Voor de meest actuele informatie en vertrektijden kun je het beste kijken†op de routeplanner van het BVG, het vervoersbedrijf van Berlijn. Hier kun je ook je route van A naar B plannen.

App
Voor smartphone gebruikers (zowel iOS als Android) is er de gratis app "FahrInfo Plus" van het Berlijnse vervoerbedrijf BVG. Je mobiele telefoon kan dan ook als ticket gebruikt worden en je hebt eenvoudig toegang tot reisroutes en dergelijke. Meer informatie over deze app en een downloadlink kun je hier vinden.

Reageer op dit artikel
Mail de redactie
Share dit artikel op Facebook!
Tweet dit artikel op Twitter!
Deel dit artikel!


Fragmente

Video van Marco Woldt over het Lichtgrenze-project in Berlijn op 9 november 2014. Ter herdenking van 25 Val van de Berlijnse Muur.