berlijn-bezienswaardigheden-holocaust-monumentberlijn-reichstag-kerstberlijn-kerstberlijn-bezienswaardigheden-dom-museuminselberlijn-bezienswaardigheden-spreeberlijn-bezienswaardigheden-berlijnse-muur

Met de auto naar Berlijn

Vanuit Utrecht is het zo'n 650 km rijden naar Berlijn. Dat is voor de meesten in één dag te doen. Denk er aan dat in Berlijn en 11 andere Duitse steden in 2008 een milieuzone (Umweltzone) is ingevoerd. In deze milieuzones moet je voor je auto een milieusticker (Umweltplakette) hebben. Ook is het goed te weten dat in Duitsland bij winterse omstandigheden winterbanden verplicht zijn. Vrachtauto's betalen tol (Maut) voor gebruik van de Duitse autowegen.

Met de auto naar BerlijnEigenlijk is het heel simpel om vanuit Nederland met de auto in Berlijn te komen. Als je de borden Bremen (vanuit Noord-Nederland) of Hannover (vanuit Zuid- en Midden-Nederland) en vervolgens de borden Berlijn volgt kan er eigenlijk weinig mis gaan. 

Maximumsnelheid 
De autowegen in Duitsland zijn goed te berijden en leveren minder stress op omdat de rijstijl van de meeste Duitsers veel minder aggressief is dan die van Nederlanders. Wel zul je er op de Autobahn even aan moeten wennen dat op grote stukken geen maximumsnelheid geldt; iemand kan je dus zomaar met 240 km/uur voorbij komen razen. Op die delen waar wel een maximumsnelheid geldt wordt deze streng gehandhaafd; Duitsers kan het zomaar een of meer punten op hun puntenrijbewijs kosten. Nederlanders kunnen een (forse) bekeuring tegemoet zien, die -ook al heb je hem in Duitsland gekregen- zonodig ook nog in Nederland via het CJIB kan worden geïnd.

File
Hoewel de autowegen doorgaans goed te rijden zijn kunnen zich zeker in de buurt van grotere steden en bij wegwerkzaamheden files (Stau) voordoen. Deze kunnen dikwijls voor uren oponthoud zorgen. Aangeraden wordt daarom om op de radio de verkeersinformatie te volgen. De Duitse deelstaten hebben een gezamenlijke website met een overzicht van alle wegwerkzaamheden (Baustellen). 

Omrijden kan vaak een goed alternatief zijn, maar is voor mensen zonder een goede kaart of een navigatiesysteem soms een minder aantrekkelijke optie. Het is dan goed te weten dat bij de afslagen van autowegen in Duitsland altijd blauwe bordjes staan met daarop in wit een "U" gevolgd door een nummer (bijvoorbeeld "U 59") en een pijl. Neem je de afslag en volg je deze bordjes dan wordt je via een omleidingsroute naar de eerstvolgende oprit op de autoweg geleid.

Tanken
Aan de autowegen in Duitsland is een uitgebreid netwerk van tankstations van de meest uiteenlopende brandstofmerken. Net als in Nederland liggen de prijzen van brandstof (Kraftstoff) aan de autowegen hoger dan daarbuiten. De ADAC (de Duitse ANWB) publiceert een overzicht van goedkopere tankstations, die in de buurt van de autowegen liggen. Ook publiceert de ADAC een lijst van tankstations die het niet overal verkrijgbare LPG en aardgas verkopen. 

Een meer uitgebreide lijst van tankstations, en veel andere nuttige informatie, is te vinden in het boekje "Links+Rechts der Autobahn".

Raststätte Börde Süd aan de A2 bij Groß SanterslebenRusten
Langs de Duitse autowegen zijn er relatief veel rustplaatsen, al dan niet voorzien van een wegrestaurant (Raststätte of Rasthof). De kleinere parkeerplaatsen langs de snelweg zijn doorgaans uitgerust met (gratis, maar onbemande) toiletten, picknicktafels en iets van een kinderspeelplaats.

Wegrestaurants zijn meestal gecombineerd met een tankstation. Ze zijn voorzien van ruime parkeergelegenheid, zowel voor personenauto's als voor vrachtauto's. Doorgaans zijn er dicht bij de ingang van het wegrestaurant naast parkeerplaatsen voor invaliden ook parkeerplaatsen voor uitsluitend vrouwen gereserveerd. 

Wegrestaurants beschikken ook over een kinderspeelplaats en (bemande) toiletten, hoewel die laatste steeds meer vervangen worden door zelfreinigende toiletten. Voor gebruik van het toilet moet je meestal betalen. Steeds meer toiletten worden beheerd door Sanifair. Je betaalt dan als je door de tourniquet naar de toiletruimte gaat (50 eurocent), maar krijgt van de automaat een waardebon voor datzelfde bedrag die je bij aankoop van een drankje of hapje kunt verzilveren. Dat verzilveren hoeft meestal niet op dezelfde dag en ook al niet bij hetzelfde wegrestaurant, zodat je de waardebon ook voor een ander moment kunt bewaren.

De wegrestaurants zijn op basis van hun pachtcontract verplicht om 365 dagen per jaar en 24 uur per dag open te zijn (in de praktijk wordt 's-nachts vaak de 'grote zaal' gesloten, maar is een kleinere ruimte in het gebouw wel geopend). 's-Nachts is er meestal maar een zeer beperkte kaart en mag er geen alcohol worden geschonken.

Slapen
Bij sommige wegrestaurants is het mogelijk te overnachten, maar vanwege de hoge prijzen is het aan te raden voor een overnachting de snelweg te verlaten en ergens in de buurt van de autoweg een overnachtingsadres te zoeken. Ook hier komt het boekje "Links+Rechts der Autobahn", met een uitgebreid overzicht van betaalbare overnachtingsadressen niet ver van de autoweg, goed van pas. Adressen kun je ook vinden via hun website of app.

Onderweg
Mocht je met de auto naar Berlijn gaan, dan kun je onderweg een bezoekje brengen aan de voormalige grensovergang tussen West- en Oost-Duitsland: Helmstedt-Marienborn. Daar is ook een wegrestaurant.

Klik hier om Links+Rechts der Autobahn te bestellen

Reageer op dit artikel
Mail de redactie
Share dit artikel op Facebook!
Tweet dit artikel op Twitter!
Deel dit artikel!


Fragmente

Video van Marco Woldt over het Lichtgrenze-project in Berlijn op 9 november 2014. Ter herdenking van 25 Val van de Berlijnse Muur.