





Liften naar Berlijn
De misschien wel goedkoopste, maar in ieder geval meest avontuurlijke manier om in Berlijn te komen is liftend. Je kunt natuurlijk op goed geluk met je duim omhoog langs de weg gaan staan, maar er zijn ook organisaties die je helpen je doel al liftend te bereiken.
Een goedkope manier om in Berlijn te komen is liften. In Duitsland zijn liftcentrales als Mitfahrzentrale (5 miljoen gebruikers) en Mitfahrgelegenheit (3,5 miljoen gebruikers) bijzonder populair, zeker onder studenten, die immers niet zoals hun Nederlandse collega's over een OV-studentenkaart beschikken. Er is immers bijna altijd wel iemand die jouw kant op gaat. In Nederland is ook het Franse en door de ANWB gepromoote BlaBlaCar (Facebook), voorheen Carpooling.com, actief. De ANWB heeft ook zelf een site waar vraag en aanbod van autoritten samenkomen: Samenrijden.nl.
Hoewel vele liftcentrales Duits zijn zal het je meevallen hoeveel ritten er nog tussen bijvoorbeeld Amsterdam en Berlijn worden aangeboden. En als die directe rit op de door jou gewenste dag er niet is kun je natuurlijk ook nog kijken of je de route op kunt knippen. Door bijvoorbeeld eerst van Amsterdam naar Hannover en vervolgens van Hannover naar Berlijn te reizen.
Kosten
In wezen is het principe simpel: chauffeurs kunnen een rit aanbieden en lifters kunnen een rit vragen. Vinden chauffeur en lifter elkaar dan maken ze samen een afspraak over een vergoeding. Zo kan een chauffeur zijn rit voor een stukje terugverdienen en heeft de lifter een goedkope reis. Meestal komt de vergoeding er op neer dat de benzinekosten worden gedeeld. Voor een ritje Amsterdam-Berlijn moet je rekenen op een bedrag dat ergens tussen de 30 en 35 euro ligt. De prijs is vaak mede afhankelijk van het aantal passagiers dat de chauffeur meeneemt. De liftcentrales zelf rekenen meestal een paar euro voor een maand- of jaarabonnement waarmee je onbegrensd in hun database kunt grasduinen.
Veiligheid en zekerheid
Groot voordeel van een liftcentrale is dat zowel chauffeur als lifter in het systeem worden geregistreerd en al voor de rit contact met elkaar hebben, omdat ze immers afspraken over de rit en de prijs moeten maken. Hoewel je onaangename situaties natuurlijk nooit helemaal kunt uitsluiten stap je dus nooit bij een volledig anoniem iemand in de auto. Er zijn, naast de hiervoor genoemde landelijke organisaties, ook nog talloze plaatselijke en regionale liftorganisaties waar je je niet via internet als chauffeur kunt aanmelden, maar je in persoon moet komen identificeren.
Daarnaast houden de liftcentrales bij of mensen wel op de afgesproken plaats en tijd zijn komen opdagen. Niets is immers vervelender dan ergens met je spullen te staan wachten op iemand die helemaal nooit verschijnt. Notoire 'non-showers' worden simpelweg uit de database verwijderd. In Berlijn wordt voor mitfahren meestal afgesproken bij de McDonald's bij Bahnhof Zoo.
Hoewel de liftcentrale nog steeds immens populair is, worden er ook steeds meer ritten gevraagd en aangeboden via de social media en speciale apps. Zo werken Flinc en Toogethr met een app waarmee je in real time gevraagde en aangeboden ritten kunt opvragen. Ook BlaBlaCar heeft een app (voor zowel iOS als Android) waarmee je eenvoudig je lift kunt regelen. Een andere liftcentrale is Karzoo.nl.
In het Duits heet 'liften' trouwens trampen. Ook wordt wel Autostopp of per Anhalter fahren gebruikt.